29 augustus 2016

Bandbreedte

Het kan altijd slechter. Ook met de snelheden die we hier met het internet aangeboden krijgen. De laatste tijd is het werkelijk knudde met de bandbreedte. Hier bewijs.

speedtest.net
Jaren geleden toen Le Mouton door Orange.fr met internet aangesloten werd beloofden ze je 2Mb upload en 8Mb download. Dat die snelheden nog nooit gehaald zijn mag geen verassing zijn. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat we bijna aan het einde van de lijn zitten en in de provincie. Alhoewel dat geen excuus mag zijn voor dít soort lage snelheden vind ik.

Sam knows
Jaren geleden hadden we een kastje staan van Sam Knows, een initiatief van de EU om op europees niveau de bandbreedte in kaart te brengen. Waarbij de idee gewekt werd dat daarmee een en ander verbeterd zou gaan worden. Toen ze na jaren met een zwaar politieke saus overgoten eindrapport uitkwamen heb ik gedesillusioneerd de zaak er tussenuit gehaald en het kastje in een doos gemikt. Aan onderzoeken die alleen maar het straatje schoon willen vegen en zich uitputten in vrijblijvendheden of vage prietpraat heb je helemaal niets. Daarvoor laat ik instanties niet meekijken in wat ik uitvreet op het net. Want ik weet ook wel dat de geboden snelheden ver beneden par liggen en dat ze de slechts mogelijke kwaliteit voor een topprijs door je strot persen: Minimax (minimum inspanning voor het hoogste resultaat) maar dan andersom. Wil ik een andere keer wel op ingaan. Afijn, Sam was hiermee exit.

Speedtest.net
Enter Speedtest. Zie plaatje boven. Iedere keer als ik begin te klagen over de bandbreedte bij orange.fr klimt de snelheid tijdelijk even richting 2Mb om een dag daarna weer terug naar af te zijn gezakt. Orange techneuten willen altijd dat ik die test laat lopen voordat ze me geloven. Aan hun kant doen ze hetzelfde met een commerciële versie. Eentje die tussen twee IP nummertjes kan checken en niet zozeer tussen servers ergens in het land die willekeurig het dichts bij je staan op basis van een ping algorithme.
Toen bedacht ik me: wat die techneuten doen kan ik dus ook tussen een door mij zelf beheerde server erreguns op de wereld en mijn verbinding hier. Daar komen natuurlijk heel verschillende getallen uit: speedtest, orange en mijn eigen truuk. Zijn die te vergelijken? Nee natuurlijk, appels en peren dus. Wat je wel kunt destileren uit die getallenbrei is of de bandbreedte trendmatig breder of smaller wordt en neem je het voortschrijdend gemiddelde om dat zichtbaar te maken in een grafiekje. ben ik dol op. Neem deze bijvoorbeeld.
buitentemperaturen Le Mouton Qui Rit
De metingen voor de bandbreedte deed/doe ik tot nu toe door handmatig af en toe die testen uit te voeren. Nu de bandbreedte de laatste paar weken werkelijk belabbert is en Orange blijkbaar geen maatregelen neemt dit enigszins draagbaarder te maken dacht ik eraan om mijn eigen SamKnows speedtest in elkaar te knutselen. Alzo bedacht en doende dacht ik: zou je met Python iets kunnen doen? Zeg maar een nieuw leer project. Ja dat kon, ook al is Python niet de snelste jongen in de klas, je kunt er verbazend veel mee. Ikke dus aan het knutselen geslagen. Het programaatje draait nu op een van de raspi's, min of meer. Gegevens van speedtest krijg ik nog niet binnen, iets nog niet goed met screenscraping. Er zijn relatief ook nog te weinig getalletjes om daarvan een fatsoenlijk grafiekje te kunnen fabrieken. Gewoon verder knutselen totdat er iets presentabel uitrolt. Om een SamKnows idee te krijgen zou het lollig zijn een vaste pagina te maken met dat grafiekje en wat kerngegevens op de LMQR intranet site. Gaan we doen. Is dat zinvol, vraagt mijn schatje dan altijd? Neuh, niet echt is het standaard antwoord immer. Maarre, gewoon omdat het kan? Nut heeft dit alles alleen maar als vingeroefening voor screenscraping en een nieuwe truc met Python in de vingers te krijgen.
Want: weerbericht en daaraan de pompen koppelen om te beslissen om 's nachts te gaan koelen of niet. Kijk en dat heeft wel weer zin. Ha! Dingen doen voor de lol, lekker op je gemak kan nu eindelijk. Geen opdrachtgever meer die in je nek staat te hijgen, want: gisteren klaar graag. Een paar uurtjes per dag zijn daarvoor.

Klussen
Dat houdt hier nooit en te nimmer op, een van die charmante dingen van dit vak, en huis overigens. Wat altijd terugkomt zijn dingen als bedden en kamers opmaken, (najaars) onderhoud, tuin. En, oh ja, er druppen natuurlijk nog steeds gasten in ons naseizoen binnen. Die verwachten uiteraard een pico bello kamer. Je kunt dan niet even uitgebreidt staan te verven, kitten, zagen en schuren. Niemand vindt slapen in verflucht echt lekker toch?
Vanochtend bedacht  ik daarom eerst de bovenste kamers maar aan te pakken. Die worden in de praktijk minder vaak verhuurd, dus zijn er extra dagen om de verflucht uit de kamers te krijgen. Vooral in dit najaar gaat dit zo lukken. De keuken en de lobby (eetkamer) hebben we vorige week aangepakt en die zien er weer uit als nieuw. Eindelijk die plintjes eens tegen de muur geplakt, gaten gedicht die de pluggen van de schilderijen hadden achter gelaten en waar de vorgie eigenaar gewoon een klodder gips in had gepropt, bleken dat bijna vuistdikke gaten te zijn met een halve boomstam in de achterliggende muur van natuursteen, waarin je dan een bout van inmense afmetingen kon schroeven. Afijn, dat dat brakke gips niet hield daar konden we gewoon op wachten. De eerste de beste plug zonk als in een sink hole weg, foetsie, pleite! De schroeftol ging er bijna achteraan. Geloof me, ik heb nog nooit zo dom gekeken als toen. Frank had daar weer een mooie oplossing voor, die andere sinkholes ook maar meteen. Vorige week konden we de zaak weer fatsoeneren.
Uiteraard als je denkt klaar te zijn en alles hebt opgeruimd vallen er ineens nog meer dingetjes op die je blijkbaar eerder niet zijn opgevallen. Dan die vermaledijde trap met die waardeloze Franse verf, die moet elk seizoen opnieuw in de shit. Tja, persoonlijk ben ik van de fundmentele reparaties. Eigenlijk moet je dan besluiten: krab die trap helemaal af en veeg er échte verf op. Drie dagen werk dus. Aan de andere kant het bijwerken is eigenlijk niet zo'n grote klus en zou je ieder jaar dat uurtje eraan kunnen besteden. Zou het helpen als je échte vloerlak erover zou doen zodat de onderliggende verf er niet meer af te vegen is? Hmm, over nadenken doet.



Geen opmerkingen: