7 november 2017

Knie

De meesten weten wel dat een van mijn knieën niet meer in top conditie is. Die stamcel therapie was nu niet het succes waar we op gehoopt hadden. De chirurg experimenteerde nog wat met spuitjes, lasertherapie, fysio en nog wat giropraktijk. Het hielp niet echt. Uiteindelijk gaf hij in en gaat er geopereerd worden. Nu is het niet de operatie waar ik mee zit maar meer alles daarna. Om alles in de meest gunstige situatie te krijgen voor het revalideren zal er buiten het aansterken van de kniespieren ook flink afgevallen moeten worden. Dat laatste wordt aan alle kanten aangeraden. De schattingen lopen een beetje uiteen, zo tussen de 5 en 20 kilo. Dus bedacht ik dat 10 kilo een mooi streven zou zijn. Want het niet meer kunnen klussen en motorrijden, veel zitten op een stoel begint me behoorlijk de keel uit te hangen. 
Afvallen was ik sinds het begin van dit jaar eigenlijk al aan het doen, niet te fanatiek maar toch ben ik beter gaan letten op wat en hoeveel ik eet. Zo heb ik de suikers goeddeels uit m'n dieet gehaald, chocolade en chips eet ik alleen nog bij uitzondering en dronk ik al minder alcohol. Dat laatste was een beetje moeilijk, want een lekker wijntje hoort er naar mijn idee bij het leven in LDF nu eenmaal echt bij. De combi met de pijnstillers bleek geen goede en eigenlijk mag je dan geen alcohol meer hebben. Het minderen op zich was dus geen groot probleem.
Hoewel, alles ging toch een beetje té hap snap en ongericht vonden we. Het toeval wilde echter dat iemand uit de buurt haar diëtiste diploma aan het halen is en een gewillig slachtoffer zocht. Dus gesprek, uitrekenen hoeveel megajoules per dag inname, en wegen hè! Kwam ze met een weegschaal aanzetten. Bleek dat de onze 5 kilo te weinig aangaf! Asjemenou, ineens een emmer 40+ vet aan je lijf erbij, dat gaf wel ff een schok, want ineens zit je in de gevaren zone. Dus er moest een nieuwe weegschaal komen. Kijk, dan komt het boys and their toys verschijnsel weer in me boven. Een nieuwe weegschaal met wifi erin, zoiets met Internet of Things dus. Waar je gegevens met je computertje uit kunt peuren en in een grafiekje douwen. De diëtiste keek me daarbij aan of ik gek was: een weegschaal met wifi? Bestaat dat dan? Net alsof ik de wijsheid in pacht had: "Ja natuurlijk, alles werkt of met bluetooth of met wifi tegenwoordig." Wist ik veel, maar dacht, shit nu wordt het een zoekpartij. Dat bleek toch iets makkelijk dan gedacht. Na een paar klikken gevonden, kortingscode ook nog en voor een kleine 80 euries staat er nu weegschaal van Nokia in de badkamer te pronken. Het laat een grafiekje zien, vetpercentage, watergehalte in je lijf (???) en het weer voor vandaag. Oh ja, het geeft ook je gewicht in 100 gram nauwkeurig aan. Nokia had uiteraard een app beschikbaar voor de telefoon. Dan moest je je telefoon eerst aan Google Play koppelen. Juist. Buiten dat het OS op de splinternieuwe telefoon al verouderd was, bleek het koppelen met playstore weer ergens onvindbaar verstopt te zijn. Dus er maar een jong iemand bij gehaald want die weten tien keer beter dan ik met die rare Franse logica te kunnen dealen. Voordat het gevraagd wordt, ja ik heb de handleiding gelezen en ja de help website van Nokia en Google geraadpleegd. Alleen moet het dan wel over het verouderde OS gaan, NOT!  Nadat Robert en ik een half uurtje willekeurige instelschermen hadden geopend en hier en daar op wat knopjes gedrukt te hebben slaakte Robert de kreet: "Ah dáár zit het!" Ook voor een jong mens dus niet op een logische plek dus. Wat die fransjes met hun (IT) ontwerpen proberen te bereiken is ook na tien jaar in LDF te gast zijn geweest mij nog steeds een beetje wazig. Afijn daarna de app gedownload, wat broodnodige gegevens invoeren en de telefoon pairen met de weegschaal ging zomaar. Daarna eerst met volle bepakking op de weegschaal, vervolgens in ochtend tenue en dat leverde dan weer een grafiekje op je telefoontje en een soort dashboard. Kan de gegevens uploaden naar m'n pc en Nokia luistert natuurlijk mee. Nu is het een kwestie van aan je dieet houden, beetje bewegen en wegen. Wat wel helpt is elke week een gesprekje met de diëtiste, om je op het pad te houden. 
Zegt er iemand: "ja maar je moet meer gaan bewegen hoor!" Sure, met een kapotte knie gaat dat echt niet lukken. OK tot voor kort gingen we 2 keer in de week zwemmen en bij de fysio zat ik 2 keer in de week op de fiets en moest knie buigingen en zo doen. Maar F. zit nu met een gebroken voet en om alleen dat eind naar de pool te rijden, die oefeningen doen en weer terug, heb ik gewoon geen zin in. Het moet ook gezellie zijn. Komt wel weer. De sessies bij de fysio zijn bijna op. De hometrainer staat daarom te wachten, een stepper wil ik ook nog hebben. Kosten bijna geen geld op LeBonCoin (soort marktplaats) Morgen gat de aannemer de laatste hand leggen aan de zolder, dan de kamer en trap schoongemaakt worden en gaan we vol goede moed opnieuw met bewegen beginnen. 
 
Yes! De Nokia gaf vanochtend 800 gram gewichtsverlies in een week aan, kijk daar krijg ik een opkikker van. Want nu ik me wat strenger aan het dieet hou, heb je de hele dag trek. Dat honger gevoel moet na een paar weken weg zijn verzekerd de diëtiste me. Het lijf past zich daarnaar aan. Alles zo bij elkaar zou die 10 kilo in januari best wel eens kunnen gaan lukken. Dat zijn twee emmers vol met vet, toch?! Dat gaat echt schelen. Ondertussen doe ik trouw de oefeningen voor het kniegewricht.

Geen opmerkingen: